Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

måndag 23 april 2012


Basilikacréme

Det här receptet har jag fått av min arbetskompis Janne. Han säger att det är gudomligt gott till lax. Och ja, nu när jag ätit det kan jag inte göra annat än att hålla med =)

2 äggulor
½ msk dijonsenap
1 kruka basilika, färsk
1 msk flytande honung 
½-1 vitlöksklyfta
1 msk vitvinsvinäger
½ dl matolja
1½ dl kesella
salt & vitpeppar

 1. Kör äggulor, senap, grovhackad basilika, honung och vinäger i en mixer/matberedare.

2. Tillsätt oljan droppvis och kör till en slät sås. (Eller kör allt samtidigt med en stavmixer.)

3. Blanda därefter såsen med kesellan. Smaka av med vitlök, salt och peppar.  Låt den gärna stå och dra ett tag så smakerna "sätter sig".


Inga kommentarer: