Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

lördag 14 april 2012


Laxpudding med varmrökt lax

Jag hatar att slänga mat och har därför blivit en hejjare på att ta reda på rester. Den varmrökta laxen som blev över från påskbordet blir ju hur god som helst i en laxpudding. Den här puddingen funkar oxå bra för de som äter LCHF.

2 ägg
2 dl grädde
1 dl riven ost
2 dl varmrökt lax
1 msk hackad gräslök
vitpeppar
salt

Tillbehör
Skirat smör

1. Värm ugnen till 175 grader.

2. Smöra en ugnsform. Smula ner laxen.

3. Rör ihop resten av ingredienserna och häll över laxen.

4. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 40 minuter.

5. Ta ut puddingen och låt den stå tills den "stannat".

6. Skira smör och häll det över puddingen vid servering.

Och för de som inte vet hur man skirar smör så kommer det här:

- smält smör sakta i en kastrull.
- låt stå tills restprodukterna sjunkit till botten.
- häll försiktigt ur det klara skirade smöret (dvs det rena fettet).

Inga kommentarer: