Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

torsdag 19 april 2012


Pasta med blåmögelost och valnötsdressing

Tjoho! Här är det livat, här är det glatt! Värsta smakexplosionen i munnen! Stora sonen slukade det medans lilla sonen rynkade på näsan och åt under protest. Doften som spred sig i köket var ljuvlig, stekta valnötter är bara sååå gott! Egentligen ska det vara ruccola med, men min ruccola hade blivit sunkig över natten (typiskt ruccola) så vi fick klara oss utan det. Kan tänka mig att det blir ännu godare med ruccola så nästa gång ska jag se till att den är fräsch! (jösses vad många utropstecken i den här texten!)

400 g pasta
2 msk smör
1 dl valnötskärnor
2 msk äppelcidervinäger
2 msk gräslök, hackad
100 g blåmögelost, i kuber
svartpeppar, nymalen eller krossad
ruccola

1. koka pastan enligt anvisningarna på paketet.

2. Hetta under tiden upp smöret på medelvärme i en liten stekpanna.

3. Stek valnötskärnorna spröda i ca 2 minuter. Ta av från värmen och tillsätt äppelcidervinägern.

4. Låt pastan rinna av ordentligt. Blanda pastan med den hackade gräslöken, blåmögelostbitarna och valnötsdressing (och ruccolan). Mal lite svartpeppar, alternativt strö krossad svartpeppar, över pastan vid servering.

Ät omedelbums!

Inga kommentarer: