Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

tisdag 27 mars 2012


Sveriges godaste köttfärssås???
 
Ja om man ska lita på företaget Heinz så är det just det! De hade en tävling på sin facebooksida och vinnare var en kille med detta recept som han kallade Lycopersicum. Lustigt namn tänkte jag och kollade upp det. Solanum lycopersicum visar sig vara tomatens vetenskapliga namn. Ja se där lärde jag mig något idag med :)

Köttfärssås blir ju bara bättre ju längre den kokar så jag kokade denna i ca 1½ timme. Den fick kallna och sen stå i kylen tills nästa dag då jag sakta värmde upp den igen och serverade den till spagetti.

Var det Sveriges godaste köttfärssås då? Nja, man blir lite förvirrad för den ser ut som en "vanlig" köttfärssås men smakar så annorlunda, antar att det beror på att den innehåller salsiccia. Familjen tyckte iallafall att min egen är mycket godare, men de är såklart partiska. Den är klart värd att prova och vi kommer troligtvis att äta den igen. Men vi kallar den nog inte köttfärssås utan pastasås eller kanske dess rätta namn ”Lycopersicum” =)


2 gula lökar
4 vitlöksklyftor
150 g salsiccia
2 dl kantareller
500 g köttfärs
2 msk Heinz tomatpuré
3 msk balsamvinäger
1 burk krossade tomater
3 msk kalvfond
2 dl vatten
2 dl grädde
1 dl Heinz Chilisås
smör
salt

1. Skala och hacka de gula lökarna och vitlöksklyftorna. Hacka kantarellerna och skiva salsiccian. 

2. Fräs köttfärs, lök, kantareller och salsiccia i smör.

3. Tillsätt tomatpuré, balsamvinäger, krossade tomater, kalvfond, vatten, grädde och chilisås.

4. Koka långsamt och länge. Smaka av med salt.

Inga kommentarer: