Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

tisdag 20 mars 2012


Hasselnötsbiffar
 
Det låter kanske lite udda med biffar av hasselnötter för den som inte ätit dem tidigare, men de är galet goda! Den här gången äter vi potatis - och jordärtskocksgratäng till (se separat recept).

Jag har ingen mandelkvarn och kör därför nötterna i matberedaren. Det är inte så snällt för kniven, men vad ska man göra? Hacka dem för hand? Nä! Jag kör dem snabbt och då blir de inte helt malda. Resultatet blir lite knapriga biffar, men familjen gillar det och vill inte att nötterna ska vara finmalda.

2 dl malda hasselnötter (eller prova 1 dl hassel- och 1 dl cashewnötter)
2 dl gul lök
2 dl rotselleri (eller prova 1 dl rotselleri och 1 dl morot)
1 dl zucchini
2 ägg
1 tsk fransk senap
1 vitlöksklyfta
salt och s
vartpeppar
Ev lite potatismjöl

1. Mal hasselnötterna och häll över i en bunke.

2. Finhacka lök, riv rotsellerin och zuccinin grovt, fräs mjuka i olivolja. Häll över i bunken.

3. Blanda i de övriga ingredienserna och forma smeten till biffar.

4. Stek biffarna i några minuter per sida alternativt i ugn 200 grader 20-25 minuter.

Inga kommentarer: