Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

lördag 24 mars 2012


Vansinnigt mäktig och vansinnigt god chokladmousse!

Choklad är aldrig fel, eller hur? Här kommer recept på en mycket god chokladmousse (från halv åtta hos mig). Men varning, den är väldigt mäktig! Jag serverade den i stora vinglas (50cl) och hur mycket jag än gillar choklad så blev det alldeles för stora portioner. Receptet räcker absolut till 8 personer.

Jag gjorde en tankevurpa i affären och köpte mjölkchoklad istället för vit choklad. Jag köpte också mörk choklad med hallon istället för ren mörk choklad, men det var meningen. Men jag tänkte att det funkar säkert det med, och det gjorde det. Jag serverade moussen med en enkel hallonsås, kokade bara upp hallon med lite socker och potatismjöl. Kombinationen choklad och hallon är ju helt oslagbar!

Mörk mousse
200 g mörk choklad, 70 %
4 st ägg
2 msk honung

Ljus mousse
200 g vit choklad (eller mjölkchoklad)
2 dl vispgrädde
2 dl turkisk yoghurt

1. Smält den mörka chokladen i vattenbad. Separera gulorna och rör ner dem och honungen i den smälta chokladen.
2. Vispa äggvitorna hårt och vänd ner dem i chokladsmeten.

3. Smält den ljusa chokladen i vattenbad, låt svalna lite.

4. Vispa grädden. Rör ner den och turkisk yoghurt i chokladen.

5. Varva mörk och ljus chokladmousse i cocktailglas eller liknande. Börja med den mörka moussen och sluta med den ljusa.

6. Ställ in i kylen i minst två timmar.

7. Garnera med hallon, hallonbuskblad eller citronmeliss innan servering.




Inga kommentarer: