Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

måndag 19 mars 2012

Kotlettgratäng
Nu ska jag dela med mig av ett gammalt recept på en gratäng som jag tycker är väl värt att "damma av". Jag har inget namn på den, men vi kan väl kalla den för kotlettgratäng helt enkelt.  Tar visserligen lite tid att göra men är ändå lättsam eftersom den sköter sig själv i ugnen. Då kan man passa på att sätta sig ner och läsa en trevlig inredningstidning eller så medans man väntar ;)
8-10 skivor benfri kotlett
5 dl grädde
5 dl creme fraiche
3 dl riven ost
4 msk kinesisk soya
4 msk dijon senap 
1 finhackad gul lök
salt
peppar

1. Lägg de råa kotlettskivorna i en gratängform.

2. Rör ihop övriga ingredienser och häll över kotletterna.

3. Grädda i ugnen, 225 grader, i ca 50 minuter.

Pasta och ugnstekta tomater är gott till, men det passar bra med det mesta till; pressad potatis, kokt potatis, ris, blomkålsmos...

Gott för hela familjen!

Inga kommentarer: