Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

lördag 17 mars 2012

 Fläskfilé med ädelostsås, stekta päronklyftor, valnötter & klyftpotatis


Frukt i maten är supergott! Här kommer ett recept på en rätt med många härliga smaker som samsas väl tillsammans. Mycket gott med klyftpotatis till, men pasta eller ris är säkert gott det med. Familjen gillade det big time!

Jag gilla enkelhet och brukar undvika rätter där man måste få flera delar klara samtidigt. Det här är just en sån rätt, men jag löste det på mitt eget sätt. Jag stekte fläskfiléskivorna lite längre, nästa färdiga, lade dem i formen och hällde såsen över. Sen fick det gratinera i ugnen medan jag stekte päronklyftorna. Receptet nedan är dock det "original" som jag hittade på nätet, med mina justeringar i parenteser.

600 g fläskfilé
3 msk smör
salt och svartpeppar
1 lök
1 kycklingbuljongtärning (räcker med en halv)
1 dl vispgrädde (ta mer, 2-3 dl)
140 g ädelost
2 fasta päron (ta gärna fler, de går åt som smör i solsken!)
1 dl valnötter


1. Sätt ugnen på 150 grader.

2. Putsa och skär fläskfiléen i ca 1 cm tjocka skivor. Bryn skivorna i smör i en stekpanna och krydda med salt och peppar. Lägg över köttet i en ugnssäker form

3. Skala och finhacka löken. Fräs den mjuk i smör i en stekpanna. Häll på buljongen och grädden, låt puttra sakta i ca 10 minuter.

4. Sätt formen med köttet mitt i ugnen i ca 10 minuter (innertemperatur 72 grader).

5. Skär osten i tärningar eller riv den på rivjärn och vispa ner i såsen. Mixa sen såsen med mixerstav (gjorde inte jag).

6. Skala, kärna ur och skär päronen i klyftor. Stek klyftorna i smör i ca 2-3 minuter. Lägg i valnötterna på slutet.


Inga kommentarer: