Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

måndag 5 mars 2012

Katrinplommonspäckade fläskfärsbiffar med äppelcidersås

Välkommen till min blogg. Här är mitt allra första inlägg! Hoppas ni som hittar hit även hittar något recept som passar er!

Jag hade fläskfärs i frysen och funderade vad för kul jag kunde göra med den. Hittade det här intressanta receptet i Meny vecka 47 2004. Stod att det var en härlig köttfärsrätt med spännande och livliga smaker, och det blir man ju nyfiken på!

Till biffarna serverade jag hemmagjord potatismos, äppelmos och äppelcidersås (se nedan). Familjen gjorde tummen upp för biffarna men såsen var ingen höjdare, tror det var enbären, ingen av oss gillar egentligen inte smaken. Gillar man enbär är den säkert jättegod :)

BIFFAR
500 g fläskfärs
4 msk ströbröd
1½ dl mjölk
1 ägg
1 gul lök, riven
1-2 tsk salt + nymalen vitpeppar
6 katrinplommon, tärnade

1. Blanda ströbröd och mjölk, låt svälla 10 minuter.

2. Rör ihop färsen med ägget och löken, salt och peppar. Tillsätt det svällda ströbrödet och blanda ihop till smidig smet. Blanda sist i katrinplommonen.

3. Forma biffar och stek i smör ca 4-5 minuter per sida.

Eftersom jag föredrar att steka biffar i ugnen så brynte jag bara på biffarna hastigt och lade dem sen i en form i ugnen, 150 grader ca 10 minuter, medan jag gjorde sås och potatismos.

SÅS
½ purjolök, strimlad
1 äpple, strimlat
6 enbär, krossade
1 kanelbit, ca 1-2 cm
1 lagerblad
2 msk flytande köttfond
2 dl äppelcidervinäger, torr sort
salt och peppar
2-3 dl grädde

1. Fräs purjolök och äpple i smör, salta och peppra.

2. Tillsätt cider, fond och grädde. Strö i enbär, kanelbit och lagerbladet. Låt koka ihop tills 1/3 har kokat bort.

3. Smaka eventuellt av med mer salt och en nypa socker.

4. Sila såsen. Om du vill ha den krämig så red av den med maizena.

Smaklig spis!
IngelaC



Inga kommentarer: