Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

måndag 26 mars 2012

 
Berits pastasoppa med morot

Igår kväll fick jag det här receptet av min kompis Berit och eftersom jag inte hade någon speciell soppa planerad till veckan så passade jag på att prova det direkt. Det blev en jättegod soppa som hela familjen tyckte var super! Man kan ju dessutom själv bestämma hur stark den blir, mer eller mindre curry bara.

1 stor lök
4-5 stora morötter
curry
1 liter vatten
2 svampbuljongtärningar
3-4 msk tomatpuré
pasta
timjan
salt och peppar
1 liten burk creme fraiche (borde funka lika bra med turkisk yoghurt... jag provar det nästa gång!)

1. Skala och skiva morötterna. Dela dem i kvartar eller halvmånar beroende på storlek på morötterna. Skala och hacka löken. 

2. Fräs morötter och lök i olja. Strö över curry, var generös, och tomatpuré och låt det fräsa med.

3. Tillsätt vatten, buljongtärningar och timjan. Smaka av med salt, peppar och kanske mer timjan och curry under tiden soppan kokar.

4. Koka pastan nästan klar i en annan kastrull. Häll av vattnet och häll över pastan i soppan. Låt pastan koka klart i soppan

5. Rör ner creme fraiche och servera omedelbart.


Inga kommentarer: