Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

söndag 11 mars 2012

Potatis- och auberginegratäng

Idag åt vi en lite annorlunda men väldigt god potatisgratäng till middag. Jag ändrade lite i ursprungreceptet. Det ska egentligen vara med rosmarin, men jag hoppade över det eftersom jag inte tyckte det passade till det vi åt till.


8-10 potatisar av mjölig sort 
1 aubergine
1 tsk salt
1 krm vitpeppar (jag hade mer)
2 tsk rosmarin
2 dl grädde (jag hade nog 3 - 3½)
1 dl mjölk
1 dl lagrad ost, riven (jag använde prästost)

1. Sätt ugnen på 225 grader.

2. Skala och skiva potatisen i tunna skivor (jag strimlade den grovt istället).

3. Dela auberginen på längen, skölj den i kallt vatten (jag delade bitarna igen på längden) och skiva.

4. Varva potatis och aubergine med salt och peppar i en ugnsfast form.

5. Häll på grädde och mjölk. Strö över osten.

6. Grädda i ugn ca 40 minuter. Lägg på folie om det behövs.

Inga kommentarer: