Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

söndag 18 mars 2012


Långsamt ugnsstekt lax - den saftigaste laxen någonsin!

Jag brukar passa på att köpa laxsidor när det är extrapris. En av mina absoluta favoriter är att långsamt steka en laxsida på väldigt låg värme i ugnen. Det känns lyxigt och är löjligt enkelt, men kräver rejält med tid. Den som har tålamod får smaka den saftigaste laxen någonsin. En annan fördel med att steka på låg temperatur är att hela laxen blir jämt tillagad. Man kan använda både färsk/tinad lax eller fryst lax. Det tar givetvis längre tid med fryst lax, men resultatet blir så mycket bättre så det är klart att föredra! Just detta recept med dill hittade jag på nån matsida under namnet "laxtjälknöl".

Jag serverade rostade rotsaker och turkisk yoghurt med thai chilisås till, enkelt och gott. Pressad potatis och vitvinssås är också gott till.

1 laxsida (eller en halv beroende på hur många man är)
Dill
Salt
Folie

1. Sätt ugnen på 80 grader.

2. Lägg laxen med skinnsidan nedåt på en bit folie stor nog att täcka laxen. Strö över salt och dill, var inte blygsam. Vik ihop folien runt laxen som ett paket.

3. Ställ in laxen i ugnen tills innertemperaturen är 52-58 grader (en smaksak, jag gillar den vid 54 grader). En hel fryst laxsida på ca 1,2 kg tar ungefär 4 timmar.


Inga kommentarer: