Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

tisdag 13 mars 2012



Fisk- och blomkålsmosgratäng 

Det här är egentligen ett LCHF-recept men väl värt att pröva av alla, oavsett om man är LCHF:are eller ej. Det är en fräsch fiskgratäng med len, mjuk smak. Vill man ha mer "bett" i den kan man leka lite med kryddningen. Jag tycker att blomkålsmos är otroligt gott och tillsammans philadelphiaost är det ännu bättre!

2 st blomkålshuvuden
200 g philadelphiaost
400 g torsk

2 dl valfri svamp (jag använde skogschampinjoner denna gång, trattisar förra)
2 st schalottenlök (bananschalottenlök går bra)
1 vitlöksklyfta
3 dl grädde
1 fiskbuljongstärning
2 dl riven parmesanost

Salt & peppar

Tina fisken om den är frusen.


Mos
1. Bryt blomkålen i små buketter och lägg dem i en kastrull med vatten. Koka tills blomkålen är mjuk. Häll noga av vattnet.
2. Rör ner osten i blomkålen och mixa eller vispa tills du får ett slätt mos. Smaka av med salt och peppar.

Sås
1. Hacka lök och vitlök, skiva svampen. Fräs i smör i en stekpanna i några minuter.
2. Häll grädden i pannan och smula i buljongtärningen. Smaka av med salt och peppar. Låt småputtra ca 5 minuter.

Gratäng
1. Lägg den tinade torsken mitt i en ugnssäker form, salta och peppra.
2. Klicka ut blomkålsmoset runt omkring fisken och häll såsen över. Strö till sist över osten.
3. Gratinera i ugn på 225 grader, ca 20-25 minuter.

Mycket gott!

Inga kommentarer: