Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

söndag 25 mars 2012


Plommonjärpar med potatismos, 
ärtor, lingonsylt och skysås

Idag blev det gammal hederlig svensk husmanskost. Jag har starka minnen av dessa från när jag var liten. Skolans var blä men mammas var mums. Det här receptet kommer från Hemmets Journal. Det blir saftiga och goda järpar som har strykande åtgång. Det är ett kladdigt jobb, men väl värt det. Och gillar man inte plommon kan man ju strunta i dem och bara göra biffar :)

Järpar
3/4 dl havregryn (jag tog ströbröd också, kanske en matsked eller två)
1 msk potatismjöl
1½ dl mjölk (jag tog ca ½ dl grädde också)
500 g blandfärs (jag använde nötfärs)
1½ tsk salt
2 krm svartpeppar, nymald
1 msk lökpulver
½ tsk mejram
2 msk persilja, hackad
1 ägg
12 katrinplommon
2 dl vatten
1 msk kalvfond

Sås                           
skyn i pannan
1 msk vetemjöl
½ dl vatten
1 dl grädde (jag tog mer för vi gillar sås)
soja
salt och peppar (behövdes bara en gnutta)

1. Blanda havregryn, potatismjöl och mjölk i en bunke. Låt svälla minst 10 minuter.

2. Blanda ner färs, salt, peppar, lökpulver, mejram, persilja och ägg. Rör till en smidig färs. Platta ut färsen på ett smörpapper (bästa sättet är med våta händer!) och dela den i 12 fyrkantiga bitar. Lägg ett katrinplommon på varje del. Rulla ihop till järpar (kladdigt värre!).

3. Bryn järparna  runt om i smör i en stekpanna. Slå på vattnet och kalvfonden. Bräsera dem, ca 5 minuter, under lock. Ta upp järparna.

4. Skaka samman vetemjöl, vatten och grädde i en redningsbägare. Red av skyn i pannan under omrörning och smaksätt med soja, salt och peppar. Låt koka 3 minuter. Lägg tillbaka järparna i såsen.

Servera järparna och såsen med potatismos, gröna ärter och lingonsylt eller gelé.

Inga kommentarer: