Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

tisdag 6 mars 2012


Köttgryta

Gryta är väldigt tacksam mat. Man behöver inte följa recept slaviskt utan kan slänga i lite av vad man nu har hemma, koka soppa på en spik liksom.  Jag gjorde en gryta i söndags som fått stå och "gona" till sig tills idag. Har ett recept på ett ungefär, men man kan behöva justera mängderna. Smaka, smaka, smaka...

500 g grytbitar av nöt (jag använde kalvrulle)
1 stor gul lök
1 paket bacon
1 äpple
2 morötter
1 dl grädde
2 msk tomatpuré
1 klyfta vitlök
1 krm kanel
Salt & svartpeppar
Paprikakrydda
2 msk oxfond
1 liter buljong eller vatten
1 paprika
10 små champinjoner
1 liten purjolök
5 kryddpepparkorn
1 lagerblad

1. Skär köttet i ca 2x2 cm kuber, skala och tärna löken grovt, skär äpplet i kuber, strimla bacon, skala och slanta morötterna.

2. Stek baconet i en stor gryta. Tillsätt köttet efter några minuter och bryn det runt om.

3. Tillsätt därefter lök, morötter, äpple, grädde, tomatpure, pressad vitlök, kanel, salt, peppar, paprikakrydda och fond. Rör om.

4. Häll på vattnet/buljongen och låt koka upp. Dra ner värmen så det precis sjuder. Låt sjuda i ca 1½ timme.

5. Skär paprikan i grova bitar, rensa och skär svampen i "kvartar", skölj och strimla purjolöken. Tillsätt allt i grytan tillsammans med lagerbladet och kryddpepparkornen.

6. Låt sjuda i ytterligare ½-1 timme tills köttet är mört. Smaka av under tiden det sjuder och  tillsätt ytterligare paprikakrydda, salt och peppar, kanel, fond...svätt kanske i lite soja också...tills det smakar som du vill ha det.

Jag serverade bulgur till grytan. Mycket mumsigt!








Inga kommentarer: