Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

söndag 11 mars 2012

Fläskfilé och purjolök i chutneysås

Lättlagat och gott!  Vi åt potatis- och auberginegratäng till (se separat recept). Men det passar säkert utmärkt med ugnsstekt potatis eller pasta.

500 g fläskfilé
1 purjolök
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
½ dl mango chutney (jag tog 1 dl)
2½ dl grädde (jag tog mer, säkert 4 dl)
1 dl vatten
1 köttbuljongtärning
1 msk soja
1 tsk vitvinsvinäger
½ tsk malen ingefära

1. Putsa och skär filéen i skivor. Skölj och skär purjon i skivor.

2. Stek fläskfiléen och purjon i smör, salta och peppra. Lägg över på en tallrik.

3. Blanda mango chutney, grädde, vatten, buljongtärning, soja, vitvinsvinäger och ingefära i stekpannan och låt koka ihop.

4. Lägg i köttet och purjolöken i såsen och låt puttra i ca 5 minuter.

Hoppas det ska smaka!
IngelaC

Inga kommentarer: