Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

torsdag 8 mars 2012



Fläskpannkaka med potatis

Torsdag = pannkaka eller? Vi äter faktiskt sällan pannkaka hemma hos oss. Men när vi gör det blir det oftast ugnspannkaka. Idag blir det min favorit, fläskpannkaka med potatis . Och det låter kanske lite underligt med potatis i pannkaka, men det är inte dumt alls. Om ni inte provat det förut så gör det! Om man vill kan man kalla det för en fusion (!) mellan pannkaka och potatiskaka. Den här går hem hos både stora och små =)

400 g rimmat fläsk
5-6 potatisar
3 dl mjöl
6 dl mjölk
6 ägg
Salt
En nypa socker
Lingonsylt, till servering

1. Sätt ugnen på 225 grader

2. Skär fläsket i tärningar och lägg dem i en långpanna eller ugnsform (min är 30x40). Ställ in i ugnen.

3. Blanda mjölet med hälften av mjölken och vispa till en slät smet. Tillsätt resten av mjölken och vispa ner ägg, salt och socker.

4. Riv potatisen och rör ner den i smeten.

5. Ta ut formen och häll smeten över fläsket. Sätt in formen i ugnen igen.

6. Grädda i ca 40 minuter tills pannkakan fått fin färg och potatisen är mjuk (tar olika lång tid beroende på typ av potatis och hur grovt man river den. Täck med folie om nödvändigt.


Inga kommentarer: