Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

onsdag 7 mars 2012


Onsdagsmiddagen blev en helt ljuvlig fisksoppa med saffran. Bilden gör inte soppan rättvisa för den var jättegod! En klick turkisk yoghurt passade som handen i handsken. Och att doppa bröd i soppan var bara mmmmmmm.....

1 gul lök
2 morötter
4 potatisar
2 tärningar fiskbuljong
ca 1 l vatten
2 dl creme fraiche
1 ask körsbärstomater
500 g fiskfilé (jag använde färsk torskfilé)
½ paket saffran
Blåmusslor och lite av spadet
Dill
Salt och peppar
grov baguett, till servering
Turkisk yoghurt, till servering

1. Skala och hacka löken. Skala och skär morötterna i tunna slantar. Skala och dela potatisen i två delar, skiva dem i tunna skivor.

2. Fräs lök, morötter och potatis i olivolja i en gryta i några minuter.

3. Tillsätt vatten, buljongtärningar och saffran. Låt sjuda i ca 10 minuter under lock.

4. Vispa i creme fraiche och koka ihop i några minuter. Smaka av med spad från blåmusslorna, salt och peppar.

5. Dela och lägg i tomaterna. Skär fisken i kuber och lägg i grytan. Sjud försiktigt ca 5 minuter.

6. Hacka dill och rör ner den och så många musslor du vill ha försiktigt i grytan.


Ät och njut =)
IngelaC

1 kommentar:

Anonym sa...

En klar 5:a på en skala från 1-5