Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

lördag 13 februari 2016


Citron- och honungsmarinerad kycklingfilé

Här är ett recept på en smarrig och fräsch marinerad kyckling. Här serverad med ugnsrostade godsaker som potatisklyftor, sockerärtor, vitlöksklyftor, kalamata oliver, salladslök och cocktailtomater. Och en klick turkisk yoghurt till.

4 kycklingfiléer
1 citron, skal och saft
½ dl flytande honung
1 dl olivolja
Färsk hackad timjan, några kvistar
Havssalt
Svartpeppar

1. Tina filéerna om de är frysta.

2. Tvätta citronen och riv av skalet utan att det vita kommer med. Pressa ur citronsaften. Hacka timjan.

3. Blanda ihop citronskal, citronsaft, timjan, honung, olivolja och en nypa salt och peppar.

4. Lägg kycklingen i dubbla plastpåsar och häll i marinaden. Se till att all kyckling täcks av marinaden. Låt marinera i ca 2 timmar.

5. Ta kycklingen ur påsen och låt marinaden rinna av. Stek kycklingen i smör/olja i en stekpanna eller i ugn på 200 grader till 72 grader innertemperatur.

Inga kommentarer: