Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

måndag 15 februari 2016


Pumpasoppa 
 med butternutpumpa, kokosmjölk och chili

Har ni ätit butternutpumpa någon gång? Det är den där pumpan som ser ut som en Barbapappa. Jag har recept på soppa av butternutpumpa sen tidigare men det här är nytt. Jag hittade det av en slump när jag googlade runt. Mitt recept är nästan som det jag hittade - som i sin tur innehåller ändring av ett annat recept. Hur det ursprungliga receptet ser ut, det vet man aldrig. Men det är ju det som är så kul, det finns miljarder varianter av ett recept. Många ändrar efter sitt tycke och smak. Det här blir i alla fall en vackert guldgul/orange soppa som smakar väldigt gott.
 
Om man inte har torkad chili så kan man såklart använda färsk, men jag tycker det är praktiskt med torkad för man kan dutta i lite i taget tills det blir lagom mycket.  Av samma skäl föredrar jag torkad vitlök framför färsk i soppa.

1 butternutpumpa
300 g morötter
1  stor gul lök
Olivolja och smör att steka i
1 liter buljong (grönsak om du vill ha den vegetariskt, annars är kalv- eller kyckling gott i soppa)
1 burk kokosmjölk
Salt och svartpeppar
Chiliflakes
Torkad vitlök (inte vitlökssalt!)

1. Dela pumpan och skrapa ur kärnorna. Skär av skalet och skär pumpaköttet i mindre bitar.

2. Skala och skär morötterna i bitar. Skala och grovhacka löken.

3. Stek pumpa, morot och lök i olivolja och smör i en stor traktörpanna eller gryta under omrörning i 10 minuter på svag värme.

4. Tillsätt buljongen och låt puttra i ca 30  minuter tills pumpan och morötterna är mjuka.

5. Mixa slät med mixerstav. Tillsätt kokosmjölken och låt koka upp. Smaka dig fram till rätt mängd kryddor.

Inga kommentarer: