Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

tisdag 2 februari 2016


Ugnsbakad lax under tomat- och spenattäcke

Jag tar rejält med lax så det räcker till en eller två matlådor, beroende på hur mycket man äter. Man får smaka sig fram när det gäller chiliflakesen, jag har kanske ½ tsk. Till den här rätten är potatismos helt rätt!

900 g laxfilé eller 8 portionsbitar
500 g fryst spenat, tinad
2 schalottenlökar
4 dl grädde/iMat
½ citron, saften
Salt
Chiliflakes
1 dl ströbröd
4 tomater

1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Skala och hacka löken. Fräs i olja i en stekpanna.

3. Krama ur vätskan ur spenaten och rör ner den i stekpannan. Låt fräsa någon minut under omrörning.

4. Tillsätt grädde och citronsaft. Smaka av med salt och chiliflakes. Låt koka ytterligare någon minut. Rör ner ströbrödet och ta av stekpannan från spisen

5. Salta laxen och lägg ner i en ugnsform. Skiva tomaterna och fördela dem  och spenattoppingen ovanpå laxen.

6. Tillaga i ugnen i ca 15-20 minuter (innertemperatur 56 grader).

Inga kommentarer: