Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

fredag 12 februari 2016

Saftigt långpannebröd med morötter
 
Nu doftar det gott i mitt kök kan jag lova! Det här brödet har en arbetskompis lovordat. Det håller sig saftigt i flera dagar och går även bra att frysa. Vi får ta hennes ord på det för jag har ju just tagit mitt bröd ur ugnen. Men jag har redan smakat en kant och det var gott!

5 dl mjölk eller vatten
50 g jäst (blå kronjäst)
½ dl rapsolja
200 g finrivna morötter
1 tsk salt
2 msk ljus sirap (ta mer om du vill ha det lite sötare)
½ dl solrosfrön
4 dl vetemjöl special
ca 9 dl dinkelmjöl fullkorn

Äggvita
Solrosfrön

1. Värm mjölken/vattnet till fingervarmt (37 grader). Smula sönder jästen i en stor bunke. Häll över vätskan och olja. Rör tills jästen lösts upp.

2. Tillsätt morötter, salt, sirap, solrosfrön, vetemjöl och nästan allt dinkelmjöl. Arbeta kraftigt ihop till  en smidig deg. Har man ingen maskin, som jag, så får man ta till armkraft!

3. Jäs övertäckt med bakduk i ca 30 minuter.

4. Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda lätt. Tillsätt mer dinkelmjöl om det behövs.

5. Lägg ett bakplåtspapper i en långpanna, ca 30x40 cm. Platta ut degen i långpannan.  Skär degen i 28 rutor med mjölad kniv. Jäs under bakduk i 30 minuter.

6. Värm ugnen till 225 grader.

7. Pensla degen med uppvispad äggvita och strö över solrosfrön. Grädda mitt i ugnen i 15-  20 minuter.

8. Ta ut brödet ur långpannan och låt det svalna på galler under bakduk.

2 kommentarer:

Kocken sa...

Hej. :) Surfar runt på nätet efter recept och kom in på din blogg. Hittade många recept jag kommer att försöka mig på bl.a. detta bröd - älskar att baka bröd. :) Ha en fin dag!

IngelaC sa...

Ja det tycker jag du ska göra. Så lättlagat och gott. Mina barn älskade det och vill att jag bakar mer och struntar i att köpa bröd :)Efter tre dagar är det fortfarande saftigt. Jag har lagt till en kommentar om att man kan ta lite mer sirap, det är ju tycke och smak hur sött man vill att brödet ska vara. Ha det så gott!