Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

måndag 1 februari 2016

Morotssoppa med ingefära

Värmande morotssoppa med härligt sting av ingefära. Det passar bra en mörk och kulen kväll. Gott med vitlöksbröd till.

1 kg morötter
½ sötpotatis
2 schalottenlök
2 grönsaksbuljongtärning
1 l vatten
Ingefära, runt ½-1 tumme stor bit beroende på tycke och smak
1 apelsin, saften
Salt och vitpeppar

1. Skala och slanta morötterna. Skala och skär sötpotatisen i bitar.

2. Skala och hacka löken. Skala och riv ingefäran. Fräs i olja i en gryta.

3. Tillsätt morötter, sötpotatis, vatten och buljongtärning. Låt koka tills rotsakerna är mjuka. Mixa med mixerstav. Om soppan är för tjock så tillsätt lite mer vatten. Smaka av med salt och peppar.

4.  Pressa i apelsinsaften. Smaka om det behövs mer salt, peppar eller ingefära (torkad går bra här).  

Inga kommentarer: