Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

onsdag 24 februari 2016

Stora köttfärsbiffar med mango chutney
 
Det händer rätt ofta att jag "free-basear"  och tar vad jag har hemma och hittar på recept. Det fungerar nästan alltid bra, helst när jag gör biffar eller gratänger. De här biffarna blev väldigt lyckade. Alla i familjen var helt överens. Nu gjorde jag en dubbel sats eftersom jag vill ha matlådor men man kan ju lätt halvera receptet.  Jag rörde ihop creme fraiche, mango chutney, lite vitpeppar, sambal oelek och en dutt sweet chilisås. Det var fräscht till.  

1 kg köttfärs
2 dl grädde/iMat
2 dl havregryn
1 ägg
2 morötter, finrivna
2 bananschalottenlökar, finhackade
2 vitlöksklyftor, finhackade
1 msk torkad basilika
1½ tsk salt
2 krm svartpeppar
½ liten burk mango chutney
2 tsk kinesisk soja
2 tsk kalvfond

1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Blanda ihop alla ingredienser till en smidig smet.

3. Forma stora biffar och stek dem i smör/olja i en stekpanna i omgångar. Stek dem inte färdiga, bara ca en minut per sida så de får färg. Lägg över på en plåt.

4. Stek biffarna färdiga i ugnen, ca 10 minuter.

Inga kommentarer: