Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

torsdag 18 februari 2016

 
Engelsk fruktkaka med fikon och rom

När man hör fruktkaka så tänker man på engelsk jul. Fruktkaka är ju lite av ett skämt, alla gör den men ingen gillar den egentligen. Som en tegelsten fylld med frukt. Men jag gillar det big time! Jag höll på att stöka runt i skafferiet och hittade halvfyllda påsar med torkad frukt. De är kvar sen i julas när jag gjorde fikonchutney. Då tänkte jag genast på fruktkaka.

Jag hade 2 dl fikon och 1 dl tranbär i min kaka. Jag kan verkligen rekommendera fikon, det blir jättebra i fruktkaka. Låt kakan stå och mogna i flera dagar, den blir bara bättre och bättre. Jag bakade min i söndags och nu är det torsdag och den är helt perfekt. Det är en "vuxenkaka". Barn brukar inte tycka om den pga. romsmaken.

3 dl tärnad torkad frukt
1½ dl sultanarussin
1 dl mörk rom
2 dl valnötter
4½ dl vetemjöl
1½ tsk bakpulver
250 g rumsvarmt smör
2½ dl socker
½ tsk salt
4 ägg

1. Blötlägg frukten och russinen i rom i en halvtimme.

2. Sätt ugnen på 200 grader.

3. Grovhacka nötterna och blanda dem med mjöl, bakpulver och frukten i en bunke.

4. Rör ihop socker, salt och smör i en stor bunke. Rör i ett ägg i taget. Rör sen ner mjöl- och fruktblandningen.

5. Smöra och bröa en ugnsform med avtagbar kant. Fördela smeten i formen.

6. Grädda i ca 1 timme. Lägg på aluminiumfolie mot slutet om kakan hotar att bli för mörk.

7. Låt kakan kallna. Slå sen in den i plastfolie och låt den stå i rumstemperatur i ett dygn. Kakan håller i flera veckor om den är väl inslagen.

Inga kommentarer: