Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

onsdag 23 mars 2016


Korvgryta med kikärtor
När vi veckohandlade i söndags så köpte jag kabanoss och choritzo. Jag hade ingen färdig maträtt planerad men tänkte att det löser sig. Och det gjorde det. Jag tog vad som fanns hemma i kylskåp och skafferi och vips så hade vi en härlig gryta med kryddiga korvar, chiliflakes, kikärtor och en massa grönsaker. Jags serverade bulgur till. 

1 röd lök
2 morötter
1 gul paprika
2 vitlöksklyftor
2 salladslökar
½ tsk chiliflakes
1 tsk torkad timjan
1 tsk torkad rosmarin
2 kabanoss
2 choritzo
1 fpk krossade tomater
½ dl hackad persilja
3 msk tomatpuré
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
2 dl vatten
1 fpk kikärtor
1 dl grädde

1. Skala och hacka löken. Skala och tärna morötterna. Skölj, rensa och tärna paprikan. Skölj och hacka vårlöken. Skala och hacka vitlöken.  

2. Fräs grönsakerna tillsammans med chiliflakes, timjan och rosmarin i olja i en stekpanna på medelvärme i ca 10 minuter. Lägg över i en gryta. 

3. Skiva korven och stek den i stekpannan. Lägg över i grytan.

4. Tillsätt krossade tomater, persilja, tomatpuré, salt, svartpeppar och vatten till grytan och låt puttra under lock tills morötterna är mjuka med lite kärna. 

5. Skölj kikärtorna och rör ner dem i grytan tillsammans med grädden. Fortsätt puttra i 2-3 minuter. 


Inga kommentarer: