Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

måndag 21 mars 2016


Pastagratäng med kassler och tomat

Idag har mina grabbar lagat mat. De gör det en gång i veckan. Min stora grabb äter inte mjölkprodukter så vi byter mjölk och grädde mot Oatlys havreprodukter. De funkar lika bra som vanliga mjölkprodukter. Men det gör också att vi inte har ost på gratänger. Eller väldigt sällan i alla fall. Det gör inget alls, det känns faktiskt fräschare så. 

4 portioner kokt pasta
600 g kassler
1 vårlök
250 g cocktailtomater
150 g majs
2½ dl mjölk
2½ dl grädde
2 msk maizena
1 msk kalvfond
½ tsk salt
1 krm peppar
½ dl hackad färsk basilika
Ev. riven ost

1. Sätt ugnen på 225 grader.

2. Koka pastan. Häll av vattnet och lägg pastan i en smord ugnsform. 

3. Häll vattnet av majsen. Skär vårlöken i tunna skivor. Blanda ner majs och vårlök i pastan.

4. Skär kasslern i skivor som sen delas i två bitar. Lägg skivorna ovanpå pastan.

5. Klyfta eller halvera tomaterna beroende på hur stor de är. Hacka basilikan. Fördela ut över kasslern.

6. Vispa ihop lite av mjölken och maizenan i en kastrull. Vispa i resten av mjölken och grädden och låt koka upp under omrörning. Häll i fond, salt och peppar.  Låt koka i nån minut. Häll såsen i ugnsformen. Strö över riven ost om du vill. 

7. Gratinera i ugnen i ca 15 minuter. 


Inga kommentarer: