Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

torsdag 24 mars 2016



Påskpaj med kyckling


Det här är en väldigt god paj. Man kan lika gärna göra den med kycklingfilé som man steker innan, men det är ju praktiskt med färdig grillad kyckling så därför skriver jag det i receptet. Servera med en fräsch grönsallad. 

1 grillad kyckling
1 röd paprika
1 purjolök
1 vitlöksklyfta
1 tsk oregano
Grill-eller kycklingkrydda
½ burk soltorkade tomater
3 ägg
1 rulle smördeg

Äggstanning
3 dl crème fraiche
3 ägg
½ tsk salt
1 krm vitpeppar

1. Sätt ugnen på 200 grader. 

2. Koka äggen i 3½ minut. Skölj dem i kallvatten, skala och halvera dem. 

3. Skölj, kärna ur och skär paprikan i tärningar. Spara några remsor för att dekorera pajen med. Skölj och strimla purjolöken. Fräs mjuk i smör i en stekpanna. Mot slutet tillsätter du oregano och pressar i vitlöksklyftan. Låt fräsa några minuter till. 

4. Rensa och skär kycklingen i bitar. Skär de soltorkade tomaterna i bitar och blanda med kycklingen

5. Rulla ut smördegen i en pajform. Fördela ut grönsaksfräset och kyckling. Krydda med grill- eller kycklingkrydda. 

6. Blanda ingredienserna till äggstanningen och häll över pajen. Peta ner kanterna på pajdegen.

7. Ställ in i ugnen i 25  minuter. Ta ut pajen och tryck mer ägghalvorna. Lägg på paprikaremsorna. Ställ in i ugnen i ytterligare 10 minuter eller tills äggstanningen stelnat. 


Inga kommentarer: