Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

måndag 7 mars 2016


Linslasagne med zucchini och rosmarin

Här kommer recept på en supergod vegetarisk lasagne, verkligen supergod. Hela familjen gjorde dubbeltumme upp och lilla sonen märkte inte förrän på slutet att han faktiskt åt champinjoner. Gott med turkisk yoghurt till. Ursprungsreceptet är från "Linas matkasse". En vän skrev på facebook att hennes familj verkligen gillade det. Jag blev nyfiken och bad om receptet. 

När jag handlade glömde jag att dock skriva hur mycket av ingredienserna jag skulle köpa så det blev lite fel. För få champinjoner och för många zucchinis. Men vadå, jag ändrar lite i receptet, no biggie! Jag har även ökat på mängden béchamelsås och använder passerade tomater istället för färdig pizzasås. Slutligen avslutar man med béchamelsås och smulad fetaost i originalet, men eftersom stora sonen inte äter ost så struntar jag i fetaosten. Och jag gillar att ha tomatröran överst, så där ändrade jag också. 

1 fpk färska lasagneplattor

Tomatsås
180 g champinjoner (250 i originalreceptet)
1 gul lök
2 zucchini (1 i originalreceptet)
1 kruka färsk oregano
2 vitlöksklyftor
2 fpk gröna linser
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
2 msk tomatpuré
2 tsk torkad rosmarin
1 fpk passerade/krossade tomater med örtsmak (pizzasås i originalreceptet)
1 citron, skalet

Béchamelsås
25 g smör
3 - 4 msk vetemjöl
2½ dl mjölk
2½ dl grädde

1. Sätt ugnen på 225 grader.

2. Ansa och skiva champinjonerna. Skölj av och grovriv zucchinin. Skala och finhacka löken. Hacka oreganon. Fräs allt med pressad vitlök i olivolja i en stekpanna, ca 5 minuter. 

3. Tillsätt gröna linser, väl avrunna och sköljda, tomatpuré, torkad rosmarin, passerade/krossade tomater och citronskal. Salta och peppra. Låt puttra i 15 minuter.

4. Gör en béchamelsås - smält smöret i en kastrull. Rör ner mjölet och låt fräsa en halv minut. Vispa mjölken och grädden, lite i taget.  Låt koka upp och tjockna  under omrörning. Späd på med mer vätska om det behövs till du får den konststens du vill ha. Smula ner buljongtärningen och rör om tills den löst upp sig helt. Koka 1-2 minuter.

5. Fördela tomatsås i botten på en smord ugnsform. Varva lasagneplattor, tomatsås och béchamelsås. Avsluta med tomatsås.

6. Tillaga i mitten av ugnen i 20-25 minuter. Täck med folie om det hotar att brännas vid.

Inga kommentarer: