Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

lördag 18 januari 2014


Baconlindad kycklinglårfilé med cidersås

Jag har en släng av bihåleinflammation (jag gillar inte att vara sjuk och erkänner det bara under protest) och var egentligen inte vidare sugen på mat, men det är ju i alla fall lördag så det fick bli något gott men ändå lättlagat. Kyckling, bacon och äpple är en vinnande kombination - tycker jag! Använd lårfilé, det blir så mycket bättre än bröstfiléer som har ett så kompakt kött och lätt blir torrt. Såsen är len och smakrik, pricken över i så hoppa inte över den. Använd inte sån där saftcider. Jag använder hemgjord äppelmust, den passar jättebra, men i nödfall kan man använda koncentrerad äppeljuice, anpassa i så fall mängden.

10-12 kycklinglårfiléer
10-12 skivor bacon
1½ äpple
Salt och peppar

Sås
3 dl äppelmust eller torr äppelcider
2-3 dl grädde
2 tsk kinesisk soja
2 tsk kycklingfond
Salt och peppar

1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Putsa lårfiléerna om det behövs, lägg dem på en skärbräda och salta och peppra.

3. Skala, kärna ur och skär äpplena i rätt tjocka klyftor. En äppelklyftare är perfekt att använda.

4.  Lägg en äppelklyfta på varje lårfilé. Rulla ihop dem, salta och peppra och linda bacon runt om. 

5. Bryn dem i smör i en stekpanna och lägg över i en ugnsform. Tillaga i ugnen tills genomstekta, ca 25 minuter.

6. Gör under tiden såsen - häll must/cider, 2 dl grädde, soja och kycklingfond i stekpannan du brynt kycklingen i. Låt koka nån minut. Smaka av med salt och peppar och red av med valfri redning. Tillsätt eventuellt med grädde.  


Inga kommentarer: