Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

måndag 20 januari 2014



Zucchiniplättar med färska örter och fetaost


Här är ett recept på goda vegetariska plättar, eller biffar om man så vill! Supergott att pressa citron över dem, men maken bedyrar att det är minst lika gott med lingonsylt till. Basreceptet är Gordon Ramseys men jag har bytt vanlig lök mot schalottenlök och ändrat lite i proportionerna. Eftersom jag hade kvar malen hasselnöt från förra veckans vegetariska frikadeller använde jag det i, men de är säkert goda även utan det. Receptet räcker precis till 4 personer om man inte är jättehungrig eller storätare, då bör man göra mer!

2 zucchini, grovt riven
2 schalottenlök, finhackade
2 vitlöksklyftor, finhackade
200 g fetaost, tärnad
3 ägg
½-1 dl hackad mynta
½-1 dl hackad dill
70 g pinjenötter
3-5 msk mjöl
ev. ½ dl malda hasselnötter
Svartpeppar och salt

Till servering
Citronklyftor
Lingonsylt

1. Riv zucchinin ner i en bunke. Salta och blanda om. Låt stå i 10 minuter.

2. Skala och hacka lök och vitlök. Fräs i olja med lite peppar och salt i en stekpanna. Ställ åt sidan att svalna.

3. Krama ur vätskan ur zucchinin så väl det går. Lägg tillbaks i bunken. Tillsätt den stekta löken och resterande ingredienser. Blanda om väl. Prova dig fram till rätt mängd mjöl. Om det är för vattnigt så tillsätt lite mer. 

4. Sätt ugnen på 150 grader.

5. Hetta upp lite olja i stekpannan. Klicka i smet och låt steka i 2-3 minuter per sida. Lägg plättarna på en plåt. 

6. Sätt in plåten i mitten av ugnen och låt steka i 5 minuter. 





Inga kommentarer: