Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

torsdag 9 januari 2014


Krämiga äppelklyftor med rosmarin

Så här efter nyår köper den med ekonomiskt sinne julmat, för den rear de ut på mataffärerna. Hållbarheten brukar vara långt in i januari. Idag serverade jag julkorv och potatis till middag. Det kan ju vara lite tråkigt sådär utan sås, så jag gjorde krämiga äppelklyftor till. Jag har sagt det förut, men det tål att sägas igen - korv och äpple passar fantastiskt bra ihop! Jag använder ofta Royal Gala i matlagning för de smakar gott, har fast fruktkött och man behöver inte skala dem eftersom de har sånt tunt skal.

4 äpplen
3 dl Oatleys iMat eller grädde
2 msk kalvfond
2 msk äppelcidervinäger
Rosmarin, torkad eller färsk
Salt och vitpeppar

1. Kärna ur och klyfta äpplena. Stek dem halvmjuka i smör i en stekpanna.

2. Häll i kalvfond och äppelcidervinäger. Låt koka in under omrörning, en minut eller två.

3. Tillsätt grädden och rosmarin (1 kvist eller 2 om färsk och ½-1 tesked om torkad. Rosmarinen ska inte "ta över"). Låt puttra tills grädden koka ihop och äpplena är lagom mjuka, ca 5-10 minuter.
 Smaka av med en gnutta peppar och salt.

Inga kommentarer: