Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

fredag 24 januari 2014



"Italiensk" pannkaksrulle

Svinkallt ute *burr* När vintern väl kom så kom den med besked, först en massa snö och nu kylan. Jag hastade in på affären på väg till bilen och väl där skyndade jag mig att handla för att inte svettas ihjäl. Jag hade ingen färdig tanke men lutade åt tacorulle. Fast det hoppade ner grillad paprika och soltorkade tomater i korgen så när jag kom hem blev det en helt annan sorts pannkaksrulle, en med lite italienska influenser. 

Eftersom vi har en mjölkproduktsfri månad använde jag sojamjölk, Carlshamns mjölkfria smör och Oatly iMat. Jag hade inte någon ost på men jag skriver till det i receptet ändå för "normalt" sett skulle jag ha använt det. Jag tog en halv burk soltorkade tomater för mina barn är inte helt förtjusta i dem. Jag gör mitt bästa att vänja dem långsamt :)

Pannkaka
50 g smör
1½ dl vetemjöl
5 dl mjölk
3 ägg, gulorna och vitorna separerade
½ tsk bakpulver

Fyllning
500 g köttfärs

1 liten burk Zeta grillade paprikor
½-1 liten burk Zeta soltorkade tomater 
1-2 grädde
1 tsk persillade, eller mer...
Salt och peppar

Ev. riven mozzarella

1. Smält smöret och rör ner mjölet. Rör sen ner mjölken och låt sjuda tills det tjocknar. Låt svalna något.

2. Vispa äggvitorna till hårt skum.

3. Rör ner äggulorna en i taget i smeten och tillsätt sen bakpulvret. Vänd ner äggvitorna försiktigt.

4. Lägg ett bakplåtspapper i en långpanna - bäst är ett sånt där "evighetspapper" av silikon eller teflon. Bred ut smeten och grädda i 225 graders ugn ca 20-30 minuter. Täck med aluminiumfolie om pannkakan hotar att bli för mörk.

5. Bryn under tiden köttfärsen. Tillsätt paprikor, tomater, grädde och persillade. Låt koka ihop några minuter. Smaka av med salt och peppar och eventuellt mer persillade.

6. Vänd upp den färdiga pannkakan på ett nytt bakplåtspapper - behövs dock inte ett nytt om du använder ett evighetspapper - och bred ut fyllningen på pannkakan. Rulla ihop till en rulle med hjälp av bakplåtspapperet (långsida till långsida).

7. Ät direkt eller strö över riven ost och gratinera i ugnen tills osten smält.



OBS! Det går bra att göra pannkaksrullen i förväg och förvara den inrullad i smörpapper i kylskåpet. Ta bort smörpapperet och lägg rullen på en plåt. Värm i ugnen tills den är genomvarm.

Inga kommentarer: