Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

tisdag 28 januari 2014



Egyptisk falafel

Jag tycker att falafel är väldigt gott men har aldrig kommit till skott att göra dem själv. Efter att de lagade falafel på sveriges mästerkock blev jag väldigt sugen att prova själv. Jag sökte och hittade en massa recept, men det här föll mig i smaken. Mums vad gott det blev!

Eftersom jag är lite gränslös i köket åt vi dem i tortillabröd istället för pita- eller libabröd. Personligen tycker jag det var en lyckoträff. Eftersom det var första - men långt ifrån sista - gången jag gjorde dem hade jag inte lagt ner något krut på tillbehören. Vi åt falafeln i tortillabröd med sallad, tomat, gurka, röd paprika och vitlökssås. Men nästa gång ska jag göra något gott tillbehör. Tips någon?

450 g kokta kikärter
2 vitlöksklyftor, pressade
1 gul lök
1 kruka färsk koriander
1 tsk malen koriander
1 tsk malen spiskummin
½ tsk kajennpeppar
½ tsk malen muskotnöt
½ tsk bakpulver
1 tsk citronsaft
1 tsk salt

4 msk vetemjöl
Sesamfrön
Matolja (jag använde majsolja)

1. Häll vattnet av kikärtorna och mixa dem med stavmixer eller i mixer. 

2. Skala och riv löken. Hacka koriandern. Rör ner i smeten tillsammans med resterande ingredienser (inte mjöl, sesamfrön och olja).

3. Låt stå och dra i 1 timme i kylskåpet (fast min smet stod bara i en halvtimme).

4. Vänd ner mjölet i smeten och forma bollar. Kladdigt värre! Ta lite mjöl på händerna. 

5. Häll sesamfrö på en tallrik. Platta till bollarna i sesamfrö så de blir som puckar. Lägg på bricka och låt stå i kylskåpet i 15 minuter.

6. Hetta upp olja i en kastrull eller stekpanna med höga kanter. Fritera puckarna några i taget, tills de är gyllengula.  Låt rinna av på hushållspapper. 



Inga kommentarer: