Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

lördag 11 januari 2014



Ugnsstekt lax med lime och rosépepparsås


Jag tänkte göra något helt annat, men det saknades en viktig ingrediens. 

En parentes - visst är retsamt när man är helt säker på att man har allt hemma och när man ska ta fram ingredienserna så är det likväl något som saknas. Man letar sig fördärvad överallt men Icke sa Nicke - slut på parentes. 

Jag fick tänka om och då föddes det här receptet. Jag är inte helt överförtjust i själva pepparkornen för det är så otäckt när man råkar bita i ett, men sås med rosépeppar blir jättegod. Ibland silar jag bort pepparkornen men det kan man ju inte gärna göra när man har såsen i en ugnsform. Då blir det till att pilla bort dem eftersom.  Vi åt kokt potatis och broccoli till. Hela familjen gav tummen upp. Supergott!!!

600 g lax, del av en laxsida
Salt
4 dl grädde 
3 msk kalvfond
1 msk rosepeppar
2 krm svartpeppar
1 lime


1. Sätt ugnen på 225 grader.

2. Salta laxen lätt och lägg den i en ugnsform.

3. Rör ihop grädde, kalvfond, rosé- och svartpeppar och häll över och runt laxen.

4. Skär limen i tunna skivor och lägg dem ovanpå laxen.

5. Tillaga i ugnen i 20 minuter. Prova gärna med termometer mot slutet för överstekt lax är inte gott! 54 grader är lagom. 

Inga kommentarer: