Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

tisdag 7 januari 2014





 Godaste köttfärslimpan

Det här är min allra godaste köttfärslimpa. Jag har börjat göra köttfärslimpa i ugnsform  i stället för brödform. Då blir det som en stor biff man skär i lagom bitar vid servering. Min kompis i södra Sverige skulle nog kalla det för "köttkaka". Som ni ser av mängden köttfärs så blir det mycket mat, definitivt för fler än fyra. Men den fungerar väldigt bra i matlåda. Supergott med potatismos till, men pasta fungerar också bra. Jag tycker inte att det behövs sås till för köttfärslimpan är så saftig, men för all del, det är ju aldrig fel med en gräddsås!

Jag provar alternativ till mjölk och grädde i min matlagning just nu, men det går ju lika bra med vanliga mejeriprodukter.

900 g nötfärs
1½ dl havregryn
1 dl havremjök (eller mjölk)
2 dl Oatleys iMat (eller grädde)
1 msk kalvfond
1 tsk worcestershiresås 
1½ tsk salt
1 krm svartpeppar
1 krm vitpeppar
1 msk persillade
2 msk frysen persilja
1 finhackad röd lök
1 ägg

1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Rör ihop havregryn, mjölk och grädde i en bunke. Låt svälla i minst 10 minuter. Rör ner fond, worcestershiresåssalt, peppar, persillade och frysen persilja. 

3. Blanda sen ner köttfärs, rödlök och ägg i bunken. 

4. Smöra passande ugnsform och fördela ut färsen.

5. Tillaga i mitten av ugnen i ca 25 - 35 minuter.


Inga kommentarer: