Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

onsdag 8 januari 2014



Hasselnötsfrikadeller med tomatsås 


Vegetariskt till middag idag. Vi gillar verkligen mina hasselnötsbiffar, men det är trevligt med variation och då kom jag att tänka på frikadeller. Jag hittade ett recept som jag använt som bas...eller, det är faktiskt inte så mycket kvar av originalet när jag tänker efter...men hur som helst, det blev väldigt gott! Vi åt makaroner till.

Frikadeller
100 g malda hasselnötter
2 dl Oatley iMat (eller grädde)
1½ dl ströbröd
1 msk lökpulver
1 krm peppar
1 tsk salt
3 ägg

1 l vatten
3 msk grönsaksfond

Tomatsås
500 g passerade tomater
1 msk balsamvinäger
1 liten gul lök, finhackad
1 stor vitlöksklyfta
En nypa salt

1. Mal nötterna. Om du som jag saknar en mandelkvarn kan du använda matberedaren. Ett tips är att först krossa nötterna med kötthammare eller annat lämpligt. Då sliter du inte lika mycket på matberedarens knivar. Lägg nötterna i en påse innan du krossar dem annars har du hela köket fullt med nötter :) 

2. Blanda ihop alla ingredienser till frikadellerna (inte vatten och fond) och rulla små bollar, tänk på att de sväller i vätskan. Lägg dem på en skärbräda/bricka.

3. Koka upp vatten och fond i en kastrull.

4. Fräs under tiden lök och vitlök mjuka i smör i en gryta.  

5. Lägg i frikadellerna i kastrullen med buljong och låt dem puttra i några minuter. Rör inte om utan skaka kastrullen försiktigt nån gång under koktiden.

6. Häll passerade tomater och balsamvinäger i grytan med lök. Låt koka medan frikadellerna kokar. Smaka av med lite salt.

7. Ta upp frikadellerna med hålslev och lägg ner dem i grytan med tomatsås. Skaka försiktigt så alla täcks av såsen. Servera.



Inga kommentarer: