Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

söndag 3 april 2016


Fläskytterfilé med rödlök 
Crock-Pot


Tjoho jag har en Crock-Pot! När jag bodde i USA för sådär tusen år sen så hade alla en Crock-Pot . De kom till Sverige först för några år sedan. Jag har velat ha en i evigheter men har av någon anledning inte köpt en. Men nu fick jag äntligen en i födelsedagspresent. Så nu googlar jag recept som en galning. Det här hittad jag på en blogg som heter "Linn idag" men jag har gjort om det lite. 

1 kg fläskytterfilé
1 stor rödlök
2½ dl hett vatten
½ dl farinsocker
3 msk balsamvinäger
2 msk kinesisk soja
2 msk ketchup
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
½ tsk ancho chilipeppar
1 vitlöksklyfta, hackad (1 tsk vitlökspulver i originalreceptet)

1. Skala och skiva löken. Lägg i botten på Crock-poten.

2. Putsa fläskytterfilén och lägg den ovanpå löken. Om den är för lång så dela den i två delar.

3. Koka upp vattnet och rör ner resterande ingredienser. Häll över köttet.

4. Låt Crock-poten koka på låg tills köttet är klart, ca 4 timmar. Häll på extra vatten om det skulle behövas (behövdes inte i mitt fall). 



Inga kommentarer: