Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

torsdag 14 april 2016


Kålpudding i stekpanna
 
Kålpudding är husmanskost när den är som bäst, eller hur? Här är ett lite annorlunda recept där man inte gör en gratäng utan steker vitkålen i stekpannan och gör en stor biff. Det blir supergott, jag lovar! Servera såklart med lingonsylt.

Vitkål
1 kg vitkål
Smör
Sirap
Salt och vitpeppar

Biff
600 g nötfärs
1 dl grädde
1 ägg
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
½ kruka färsk persilja

Sås
3 dl grädde
1½ msk kalvfond
1 tsk kinesisk soja
1 krm svartpeppar

Garnering
½ kruka persilja

1. Skär vitkålen i centimeterstora bitar. Stek på medelhög värme i rejält med smör i en stekpanna. Stek tills vitkålen är mjuk och glansig. Vänd ofta så den inte tar färg. Rör ner 2-4 msk sirap, efter smak. Smaka av med salt och peppar.  Ställ åt sidan.

2. Blanda ingredienserna till biffen.  Hetta upp smör i en stekpanna och platta ut färsen till en stor biff. Stek på ena sidan. Vänd sen biffen med hjälp av en tallrik/lock eller dela i fyra bitar och vänd. Stek på andra sidan.

3. Rör ihop ingredienserna till såsen.

4. Fördela vitkålen runt biffen och slå på såsen. Låt puttra på svag värme i 5 minuter.

5. Strö över persilja innan servering.

Inga kommentarer: