Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

torsdag 7 april 2016


Thailändska Fishcakes med kokosris
(fiskbiffar med koriander)

Prova det här receptet. Det blir super dupergoda möra och smakrika fiskbiffar. Och kokosris är helt rätt till. Ett kanonbra recept helt enkelt! Jag använde norsk Skrei som var på bra pris på affären.

450 g vit fiskfilé
3 msk ströbröd
200 g kokosmjölk (½ burk)
1 vitlöksklyfta
1 msk finriven färsk ingefära
1 tsk hackad chilipeppar
1 kruka koriander
1 ägg
1 tsk salt
1 krm vitpeppar

4 port ris
1 dl kokos

Sweet chilisås
Limeklyftor

1. Tina fisken om den är frusen och skär den i mindre bitar.

2. Rör ihop ströbröd och kokosmjölk i en bunke. Låt stå 5 minuter så att ströbrödet sväller.

3. Skala och finriv vitlöken och ingefäran. Kärna ur och finhacka den spanska pepparn.

4. Koka riset enligt anvisningen på förpackningen.

5. Lägg ner fisken i en matberedaren och kör så fisken finfördelas. Tillsätt vitlök, ingefära, chilipeppar, koriander, ägg, salt, peppar och ströbrödsblandningen och kör ihop till en jämn färs. 

6. Forma färsen till små biffar med våta händer. Stek dem i omgångar i olja i en stekpanna, ca 5 minuter på varje sida. (Eller bryn hastigt på båda sidor och lägg över i en ugnsform och stek färdigt i ugnen.) 

7. Rosta kokosen gyllenbrun i en torr het stekpanna och blanda med riset.


Inga kommentarer: