Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

lördag 2 april 2016


Falafel med mynta och jordnötsmör

Jag älskar verkligen falafel! Och det finns massor av olika recept. Det här är ett av de bättre, men jordnötssmör och mynta. Väldigt goda! Här åt vi dem med spenat, tomat, turkisk yoghurt, hummus och couscous med jordnötter och sultana-russin.  

200 g torkade kikärtor
1 stor bananschalottenlök, hackad
1 vitlöksklyfta, hackad
½ dl färsk koriander, hackad
ca 30 blad färsk mynta
1 dl jordnötssmör
1 tsk salt
1 tsk mald koriander
1½ tsk spiskummin
Torkad chili efter smak (ca 1 krm)
3 msk maizena

1. Blötlägg kikärtorna i minst 8 timmar, gärna över natten. Häll av vattnet och skölj dem.

2. Lägg alla ingredienser i en matberedare och kör till en jämn smet. Stanna matberedaren några gången och skrapa ner sidorna. 

3. Forma små bollar/biffar med våta händer. Lägg dem på en skärbräda.

4. Hetta upp olja i en kastrull och fritera några åt gången. Det går bra att fritera dem helt i kastrullen, ca 3 minuter per sida. Eller så friterar man dem ca 1 minut per sida, lägger över dem i en ugnsform och steker färdigt i ugnen på 150 grader i ca 5-10 minuter. 

Inga kommentarer: