Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

lördag 15 juni 2013


Italiensk kycklingfilé med kall vitlökssås

Studenten är över, och med det en massa rester i kylskåpet. Då får man vara påhittig (igen!)

Det finns en massa recept på kyckling inlindad i bacon eller lufttorkad skinka. I de flesta...ja typ alla jag läst... bryner man på filéerna innan man ugnssteker dem, men det hoppar jag över för jag tycker faktiskt det funkar lika bra att bara ugnssteka dem. Gott med vitlökssåsen,  ugnsrostad nypotatis och en grönsallad till.

4 kycklingfiléer
1 fpk Ridderheims Pomamore basilika & parmesan
8 skivor Serranoskinka (eller annan lufttorkad skinka)
1 "boll" mozzarellaost
Salt och peppar
Balsamvinäger + vatten

Vitlökssås
2 dl turkisk yoghurt
1 msk flytande honung
1 vitlöksklyfta
ca 1 tsk persillade
ca ½ tsk örtkrydda

1. Sätt ugnen på 200 grader. 

2. Blanda alla ingredienser till såsen och ställ den kallt.

3. Tärna mozzarellaosten.

4. Skär en ficka i kycklingfiléerna. Salta och peppra lite inuti fickorna och stoppa sen in pomamore och mozzarella. Linda skinkan runt filéerna och lägg dem i en ugnsform.

5. Häll ca ½ dl vatten blandat med ca 1 msk vitvinsvinäger över fileéerna. Sätt in formen i ugnen tills kycklingfiléerna har en innertemperatur på 70 grader. Ta ut formen.

6. Ta ur filéerna och skär dem i skivor. Lägg tillbaks skivorna i skyn i formen och servera. 

Inga kommentarer: