Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

tisdag 18 juni 2013


Löksoppa 
med krutonger och kalkonbröst

Jag hade av någon anledning en massa gul lök hemma. Då passar det ju utmärkt att göra en löksoppa eftersom hela familjen gillar det.

Även idag blev rester från studentmottagningen en del av rätten. Jag hade stenhård focaccia kvar, den skar jag i lagom stora tärningar. Nu ska man ju egentligen steka dem, men brödet var så hårt så det struntade jag i. Det visade sig vara bra för det blev jättegott när krutongerna löste upp sig i soppan. Sen hade jag skivat rökt kalkonbröst kvar, det strimlade jag. Löksoppa är fantastiskt gott det, dessutom är det billig mat och det skadar ju aldrig =)

5 gula lökar
8 dl vatten
2 dl vitt vin
2 dl grädde
2 hönsbuljongtärningar
1 tsk persillade
Salt och peppar
1 handfull färsk persilja

Tillbehör
Krutonger
Rökt kalkonbröst, strimlat (struntar man ju i om man kör vegetariskt)

1. Skala och hacka löken. Fräs mjuk i smör i en gryta utan att löken tar färg.

2. Häll i vatten, vin och persillade. Låt koka tills löken är mjuk, ca 20 minuter.

3. Ta av grytan från spisen och mixa soppan med mixerstav. Sätt tillbaks på spisen.

4. Rör ner grädde och smaka av med salt och peppar. Låt koka upp igen. 

5. Hacka persilja och rör ner den strax före servering.




Inga kommentarer: