Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

söndag 16 juni 2013


Krämig jordgubbspaj

Ibland tar man...eller man och man, jag ska väl säga "jag" för jag vet ju inte om andra gör som jag...men hur som helst, ibland tar jag lite väl snabba (obetänksamma) beslut när det gäller matlagning. Byter ut en ingrediens eller två för att något fattas hemma eller bara för att jag vill det. Resultaten är skilda, ibland succé och ibland tragedi. Idag bytte jag ut rabarber mot jordgubbar i ett av mina pajrecept. Det blev en god paj, absolut, men inte som jag tänkt mig. Den tog lång tid i ugnen och det gjorde att jordgubbarna blev lite väl mjuka, som sylt. Hade jag tänkt efter så vet jag ju att jordgubbar innehåller mycket vatten, så jag borde ha haft i mer potatismjöl och mindre grädde. Men men, den blev i alla fall väldigt god. Jag har justerat receptet nedan, borde då inte bli lika blöt som min blev. Om nån provar innan jag hinner det så berätta för mig hur den blev :)


Botten
2½ dl vetemjöl
½ tsk bakpulver
2 msk socker
100 g smält smör

Fyllning
1 -1½ liter jordgubbar
1 ägg
½ dl socker
2 msk potatismjöl
1 tsk vaniljsocker
1 dl vispgrädde

1. Sätt ugnen på  200 grader.

2. Blanda de torra ingredienserna till botten. Tillsätt det smälta smöret och rör ihop.

3. Tryck ut degen i en pajform, ca 24 cm i diameter.

4. Skiva jordgubbarna och fördela dem i pajformen

5. Vispa ihop ägg, socker, mjöl, vaniljsocker och grädde tills det blir lite fast. Fördela ut över jordgubbarna.

5. Grädda i ugnen i ca 30-40 minuter.


Inga kommentarer: