Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

söndag 16 juni 2013



Tomat- och salamipaj


Andra dagen med rester från studenten. Jag fick kvar rätt mycket tomatblandning tänkt till pastasallad och måste hitta på något nytt att använda den i. Tomatblandningen består av Ridderheims Pomamore basilika & parmesan, körsbärstomater (halverade) och sockerärtor (i bitar). Eftersom jag hade både salami och mozzarella över fick det bli en paj. Pga lathet använde jag färdig pajdeg, men man kan ju lika gärna göra egen. 

Det är alltid lika spännande att se vad resultatet blir när man hittar på eftersom. Den här pajen blev.....jättegod!!

1 fpk färdig pajdeg (eller egen för all del :)
450 g tomatblandning enligt ovan 
1 "boll" mozzarella, i bitar 
100 g salami, hackade
4 ägg
1½ dl grädde
1½ dl mjölk
En gnutta salt och vitpeppar

1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Smörj en pajform och klä den med pajdegen. Se till att degen går över kanten. Nagga i botten. Förgrädda i ugnen i 10-15 minuter. Täck kanten med folie om den hotar att bli för mörk. Ta ut ur ugnen.

3. Fördela tomatblandning, salami och mozzarella i pajskalet.

4. Vispa äggen lite lätt. Vispa ner grädde, mjölk, salt och peppar. Häll över fyllningen i pajskalet.

5. Grädda i ugnen tills äggstanningen "stannat", 30-40  minuter. Ta ut och låt stå ett tag så pajen får sätta sig innan servering (jag tycker faktiskt att paj med äggstanning blir godast om man gör den dagen före man ska äta den). 

Inga kommentarer: