Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

måndag 10 juni 2013


Teriyakinudlar med stekt lax


Studenttider! Jag har varken tid eller ork över för matlagning så här blev det en snabb nudelwok med stekt lax till  middag. Jag älskar teriyakisås! Ibland marinerar jag laxen i den och ibland wokar jag nudlarna i den. Den här gången blev det teriyakinudlar. Snabblagat, ca 20 minuter, och gott. Precis vad jag behövde!

250 g äggnudlar
Ca 1 teriyakisås (jag duttar i från flaskan så det är på en höft!)
500 g wokgrönsaker (thai den här gången)
4 portionsbitar lax
Ca 1 tsk sesamolja (valfritt, ger lite extra piff till laxen)
Salt och citronpeppar

1. Fräs wokgrönsakerna i olja i en stekpanna med höga kanter eller i en wok tills de mjukat men fortfarande har kvar sin krispighet, 5-7 minuter. Häll över i en bunke och varmhåll under lock.

2. Koka upp vatten och ca ½ tsk salt i en kastrull. Lägg i nudlarna och låt dem koka något kortare än anvisning på paketet, de ska vara al dente. Häll av vattnet och skölj nudlarna i kallt vatten. 

3. Värm upp olja i stekpannan/woken och häll i nudlarna. Häll i teriyakisås och vänd runt nudlarna. Fräs några minuter så såsen kokar in. Blanda ner grönsakerna och sänk värmen.

4. Stek laxbitarna i olja. Krydda med salt och citronpeppar. Häll i lite sesamolja i stekpannan mot slutet om du vill, det ger laxen en trevligt pikant smak. Tänk på att lax eftersteker så stek inte för länge så den blir torr, 2-3 minuter per sida räcker.



Inga kommentarer: