Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

söndag 23 juni 2013


Rösti
Potatiskaka från Schweiz

Jag hade ett gäng potatisar i kylen som nästan grott fast...nä nu överdriver jag...men de hade iaf rejäla groddar! De fick bli rösti för det ska man ju ha vinterpotatis till. Jag hade lax kvar från igår och åt det och gräddfil, rom och gräslök till. Familjen åt stekt fläsk och lingonsylt till. Det här receptet räcker nätt och jämt till 4 bara så ni vet.

6 stora fasta vinterpotatisar
2 schalottenlökar
½ tsk salt
1 krm vitpeppar
2 msk olivolja

1. Skala och hacka löken fint.

2. Skala och riv potatisen grovt. Lägg i ett durkslag och skölj med kallt vatten. Blanda ihop med lök, salt, peppar och olivolja.

3. Värm upp smör i en stor stekpanna (eller två mindre). Platta ut potatisen i stekpannan och stek på medel till hög värme under lock i 5 minuter.

4. Ta av locket och sänk värmen. Låt steka i ytterligare 10 minuter. Se till att potatisen inte bränns! 

5. Platta till potatisen med stekspaden och lossa den från botten, skaka pannan lite. Vänd röstin. (Jag "häller" försiktigt över röstin på ett stort fat, smälter lite mer smör i pannan, vänder snabbt fatet över stekpannan och skakar lite så röstin hamnar rätt i pannan). 

6. Stek i 10 minuter. Potatisen ska ha fått en fin brun färg på båda sidor, men inte blivit bränd.

Inga kommentarer: