Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

torsdag 27 juni 2013


Zucchinibiffar
med hasselnötter och kikärtor

Jag gillar verkligen biffar. Man kan variera dem i all oändlighet. Idag blev det vegetariska biffar. Grabbarna ser gärna att jag serverar något kött till, men tough luck, ibland blir det helt vegetariskt när jag är i farten! Jag åt dem som de var med tomat och den kalla såsen. Grabbarna åt färsk tortellini med soltorkad tomat till. 

1 zucchini
2-3 schalottenlökar
1-2 vitlöksklyftor
1 burk kikärtor
100 g hasselnötter
2 ägg
1 tsk salt, ca
1 krm peppar, ca

Sås
Turkisk yoghurt
Honung
Färsk rosmarin

1. Blanda ingredienserna till såsen (smaka dig fram) och ställ svalt.

2. Riv zucchinin - krama ur vätskan om du vill ha fasta biffar (inte jag). Lägg zucchinin i en stor bunke. Pressa ner vitlök.

2. Skala och finhacka lök. 

4. Mixa kikärtorna och finhacka nötterna (jag gör det i matberedare).

5. Rör ihop zucchini, lök, kikärtor, nötter, ägg, salt och peppar.

6. Forma biffar och stek dem i smör i en stekpanna, ca 4 minuter per sida.

Inga kommentarer: