Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

måndag 24 juni 2013



Laxbiff med mynta


Idag blev det middag på rester. Jag hade lax kvar från i lördags, men det räckte inte till fyra så jag bestämde mig för att göra biffar eftersom det blir drygare på det sättet.  Att jag hade mynta i istället för dill beror på att jag är nyfiken hur det skulle bli. Jag älskar mynta och provar det i det mesta. Jag har ju hur mycket som helst i trädgården. Resultatet blev spännande =)

Nu räckte det ju ändå inte till fyra, men som tur är hade jag frysta kycklingspett kvar sen studenten. Så summan av kardemumman är att det här receptet räcker inte till fyra. Plussa på minst en halva till. Vi åt basmatiris och paprika till. Jag åt dessutom creme fraiche och rom till.

350 g kokt eller ugnsstekt lax
1 ägg
1 vitlöksklyfta, pressad
½-1 dl hackad färsk mynta
½-1 tsk salt (beroende på hur salt laxen redan är)
1 krm vitpeppar
1 dl grädde

1. Mosa laxen i en bunke med en gaffel (inte i matberedare då blir den för lös).

2. Blanda resten av ingredienserna med laxen.

3. Värm upp smör i en stekpanna. Forma biffar med två skedar och stek dem 3 minuter per sida. 

Inga kommentarer: