Om mig

Mitt foto
Välkommen in i familjen Christiernins kök! Här lägger jag ut recept på maten jag lagar till min familj på fyra personer. Matlagning gör mig lycklig, men det är inget märkvärdigt, bara helt vanlig mat lagad med kärlek! Min syster Anneli är från 2018 en ständig gästskribent. Hon är inte bara duktig på att laga mat utan även skicklig på uppläggning och presentation (vilket inte jag är) Blogg är en galen mix utan röd tråd men kanske någon kan få inspiration när idéerna är slut.

lördag 22 juni 2013



Laxsida 
ugnsstekt på låg värme 
(Laxtjälknöl)

Det här är det enklaste men godaste laxrecept jag vet. När man steker laxen på så låg värme blir den saftigare än saftigast och dessutom jämt tillagad. Jag har publicerat det förut men det är värt att göra det igen så de som inte läst det förut får chansen att prova det. Idag åt vi nypotatis och kall romsås till. 

1 fryst laxsida 
Rejält med färsk dill
Rejält med salt, gärna gourmésalt eller liknadet

Ev. en citron i skivor

1. Sätt ugnen på 80 grader.

2. Lägg laxen med skinnsidan nedåt på en bit folie stor nog att täcka laxen. Strö över generöst med salt och dillkvistar (och citron). Vik ihop folien runt laxen som ett paket.

3. Ställ in laxen i ugnen tills innertemperaturen är 52-58 grader (en smaksak, jag gillar den vid 54-56 grader ungefär). En hel fryst laxsida på ca 1,2 kg tar ungefär 4 timmar. 

Inga kommentarer: